کودکانی با مقادیر زیاد انسولین  ناشتا درمعرض خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی هستند

 یک تحقیق جدید نشان داد خطرابتلا به دیابت نوع  2 در بزرگسالی در میان کودکانی که مقدار انسولین ناشتای آنها در سن 3 تا 6 سالگی بیش از مقدار طبیعی است، افزایش می یابد.

 نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Pediatricsمنتشرگردید، این تحقیق در مرکز تحقیقات هورمون و انستیتو تحقیقاتی کودکان Murdochدراسترالیا انجام شد.

 پرفسور sabin  وهمکارانش به بررسی اطلاعات گردآوری  شده از 2478 کودک و نوجوان 3 تا 18 ساله پرداختند. از این کودکان قبلا برای پیگیری فاکتورهای خطر قلبی عروقی ثبت نام شده بود. همچنین این کودکان از سال 2001 وگروهی از سال 2007 تا 2011 تحت ارزیابی پتانسیل ابتلا به دیابت قرار گرفتند. مدت زمان میانگین دوره ی پیگیری 29.1سال بود و در این مدت تعداد 84 نفر از این  افراد به  دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

مقدار انسولین ناشتا

دانشمندان دریافتند که مقدار انسولین ناشتا درافرادیکه در بزرگسالی به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند  درسن 3 تا 6 سالگی بطور چشمگیری افزایش یافته بود. این نتایج پس از درنظر گرفتن عواملی مانند  سن، نمایه توده ی بدنی وسابقه ی خانوادگی بدست آمد.

دانشمندان چنین ارتباطی را در کودکان بالاتر از 3 تا 6 سال و برای افراد  بالغ نیافتند. یک ارتباط قابل توجه همچنین بین نمایه ی توده ی بدنی درکودکان 9 تا 18 سال و دیابت در بزرگسالی کشف شد، دراین جمعیت میزان چاقی درسن 3 تا 6 سالگی 1.5درصد ودر سن 9 تا 18 سالگی  4.3درصد بود.

 محققان می گویند: با درنظر گرفتن همه ی این مسائل، اطلاعات گردآوری شده نشان می دهد افزایش مقدار انسولین ناشتا درسنین انتهایی دوره ی کودکی و در دوره ی نوجوانی می تواند به عنوان عامل خطری برای ابتلا به دیابت  نوع 2 در بزرگسالی در نظر گرفته شود.

شیوع  بالای چاقی در دوره ی کودکی به همراه ارتباط شناخته  شده ی آن با مقاومت به انسولین  و دیابت  نوع 2 موجب شده است توجه به مقدار انسولین ناشتا افزایش یابد و آنرا به معیاری شاخص ومفید از خطر طولانی مدت ابتلا به دیابت نوع 2 حتی در نوجوانان غیرچاق تبدیل کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/young-children-with-fasting-insulin-at-risk-of-adult-diabetes-94793544.html